• وبلاگ : چشم و چراغ
  • يادداشت : روز سوم
  • نظرات : 0 خصوصي ، 10 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام وبلاگ خوبي داريد در ژناه امام زمان محفوظ باشيد

    ملتمس دعا : رائفي پور

    بحثي دارد استاد مطهري در گمانم 15 گفتار. كه اسلام نماد تصويري ندارد و نمادهايش از جنس كلامند. لا اله الا الله و امثاله.
    اتفاقاً معجزه پيامبر ما هم از جنس كلام است. مقايسه كنيد با معجزات اصلي ساير انبيا. و كلام براي خودش دنياي ديگري است. با محدوديت ها و قابليت هاي خودش.
    و البته تمام اين حرف ها يحتمل منافاتي ندارد با خلق نمادهاي تصويري به تناسب احوال هر قوم و زمان و مكان. اما كلاً نكته مهمي بود اين خلأ نمادهاي تصويري ما.
    روز چهارمه ها....
    منتظريم.

    سلام

    اگر مقصودتان از نماد دالهايي هستند که وجه بصري دارند، به گمانم نتوان هر مفهومي را نمادين کرد! بعضي مفاهيم هستند که اگر بخواهيم بصري شان کنيم(ولو به شکل سمبليک) آنها را تنزل معنا داده ايم و وقتي تنزل معنا يافتند، ديگر خودشان نخواهند بود. به نظرم منظومه هاي فکري از اين قسم مفاهيم هستند و اگر انقلاب اسلامي را نوعي منظومه ي فکري تلقي کنيم، به دلايل ذاتي و ماهيتي نمي توان نمادينش کرد. تفکر سرمايه داري هم نماد ملموس و بخصوصي ندارد! مارکسيسم و کمونيسم هم به همين شکل! (داس و چکشي که ذکر کرده ايد بيشتر نماد يک ايدئولوژي و نظام سياسي بود تا يک منظومه ي فکري) به گمانم فقدان "نماد" در مواردي از اين قبيل(انقلاب اسلامي، سرمايه داري، مارکسيسم و ...) بيشتر ناشي از ذات و ماهيت جريانهاي معنايي خاصي است که در اين چنين منظومه هاي فکري جريان دارد که نمي شود تصويري شان کرد؛ ولو به شکل نمادين! در مقام مثال چگونه مي توان ماهيت معنايي مانند "ذوق" را ولو با ترفندهاي نمادين، تصويري کرد! در هر حال علي رغم آنکه اعتقاد دارم نمي توان ماهيت معناي نهفته در عبارت "انقلاب اسلامي" را نمادين کرد ولي اگر قرار باشد روزي براي چنين عبارتي دال طراحي کرد، مدلولش بايد عباراتي از قبيل "لا اله الا الله" يا "اعبدوني و اجتنبوا الطاغوت" باشد.(هرچند خود اين عبارات، دال معاني ديگري محسوب مي شوند!)

    پاسخ

    سلام.مقصود من هم اين نبود که کل مفهوم را نمادين کنيم يا نمادي بسازيم که کل مفهوم را در آن واحد منتقل کند که چنين چيزي اصلا امکان ندارد. همانطور که نوشته بودم:"يک چيزي که هر کس بتواند با خودش داشته‌باشدش يا در مواقع مورد نياز ايجاد و تصويرش کند. و بشود همه جا ازش استفاده کرد. و هر کس ببيندش ياد امر واحدي بيافتد."
    + نعيمه 
    سلام خانوم خانوما،دوست قديمي
    سال نو وبلاگ نو مبارک
    خوب مي نويسي،موفق باشي
    اما من باشم ترجيح ميدم ارزشمندترين حرفا رو بنويسم
    نه اينکه فقط بنويسم به هر قيمتي که شده
    هرچند تو قلمت خوبه، بخصوص اين آخري
    موفق باشي
    نعيمه

    نمي دونم چرا نمي رسه؟!! باز معلوم نيست كي خرابكاري كرده اس ام اس ها قطع شده؟! البته فقط مال شما نمي رسه ها!!!!!!!!! راستش را بگو چي كار كردي؟!

    اون قدر سرم شلوغه كه نگو! مي نويسم از جهادي،انشالله در آينده.

    دعا يادت نره

    با همتي كه داريد حتما روز دهم را نيز خواهيم خواند
    موفق باشيد
    سلام خانم قدياني
    خونه نو مبارك
    نوروز شما هم مبارك باشه. خيلي خوشحالم كه با خبرم كرديد از اين وبلاگ. سال خوشي براتون آرزو ميكنم
    salam sale no mobarak,khubi shoma? rastesho begu chera nabudi