• وبلاگ : چشم و چراغ
  • يادداشت : ناب باشيم
  • نظرات : 0 خصوصي ، 12 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام
    "ژورناليسم ما عين جامعه شناسي ماست؟!!!!"
    بعيد مي دانم! اين ادعا در جامعه اي مثل ايالات متحده کمابيش صحيح است نه جامعه ي ما.(البته دلايل خاص خودش را ندارد نه اين دلايل سخيفي که خيلي نوک بيني نگرها مدام نشخوار مي کنند که سرانه ي مطالعه در ايران پايين است و الخ!) بررسي سير تاريخي ژورناليسم از مشروطه به بعد نشان مي دهد که کارکرد غالب ژورناليسم(حتي تا به امروز) سياسي محض بوده! جريان محسوس و ملموسي که بشود آن را برآمده از جريانهاي ناب اجتماعي دانست وجود خارجي نداشته!(البته همه ي اينها دلايل خاص فرهنگي دارد) حال با چنين وضعي چگونه مي توان ادعا کرد ژورناليسمِ ما عين جامعه شناسي است؟!

    راجع به اين پست تان هم اصلا خود بحث محل اشکال است! نمي توان امام را بر طبق مقوله بنديهاي وبر مقوله بندي کرد که اين عمل اندازه گيري امام با خط کش وبري است و صد در صد جاي ايراد! وبر از يک منظومه ي معناست و امام از منظومه ي معنايي ديگر! حتي وقتي وبر بحث "عقلانيت" را مطرح مي کند معنايي به شدت متفاوت پيدا مي کند با آن عقلانيتي که مد نظر ماست! تفاوت بسيار بنيادين تر و ريشه تر از اين حرفهاست! آنتولوژي و هستي شناس دو طرف با هم زاويه اي اساسي دارد و وقتي اين چنين شد واژه هايي مثل "عقلانيت" بين دو طرف مشترک لفظي است تا تقارب معنايي!
    برقرار باشيد
    پاسخ

    سلام. 1. آن جمله يك جمله ژورناليستي بي پايه و اساس بود و منظور خاصي نداشتم ازش! اگر بخواهم تصحيح ش كنم مي گويم: ژورناليسم ما عين ديانت ماست. بعدش اينكه بد ژورناليسم را كوبيده ايد. آن سيد شهيدان اهل قلم مگر ژورناليست نبود؟! هرچند انتقادات جدي به ژورناليسم داشت. 2. درباره نظرتان راجع به اين پست: خب من هم تلاش كردم همين كه شما گفتيد را بگويم ديگر! يعني مشخص نبود؟! نااميد شدم!