• وبلاگ : چشم و چراغ
  • يادداشت : درباره پيانيست
  • نظرات : 16 خصوصي ، 16 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    سلام
    وقتي شيندلر ليست اسپيلبرگ را مي ديدم، دلم براي جهودهايي که داشتند له مي شدند زير بار نيروهاي اس اس، مي سوخت، اما بيشتر از آن دلم مي سوخت که ما زورمان نمي رسد، «بازمانده»سيف الله داد را با راي هايمان به 7امين فيلم IMDB تبديل کنيم و زورمان نمي رسد به فيلم هاي خودمان 7 جايزه اسکار بدهيم.
    پيانيستِ پولانسکي را که ديدم، صحنه ليسيدن آن کاسه آش بر زمين افتاده پيرزن توسط آن پيرمرد را که ديدم، گرسنگي کودکان غزه را به ياد آوردم و يادم افتاد که جهودهاي اسرائيل نشين وقتي شکمهايشان سير شد بدشان نمي آيد کاسه ليسي ديگران را تماشا کنند و کاروانهاي آزاديشان را تار و مار.
    و باز هم بر سر خود مي زنيم که همه افتخار هاليوود به هنر متعهد به آرمانهاي صهيونيست است و همه افتخار بعضي از ما، به اينکه هنرمند مردميمان بر عليه رژيم «تفنگت را زمين بگذار» خوانده است!

    در پاسخ به نكته سنج:

    سلام

    1.من هم از فيلم لذت بردم و همان طور که گفتم فيلمنامه پرکششي دارد. و اصلا ديدن اين فيلم برايم خاطره انگيز شد چون مقارن شد با يک اتفاق مهم در زندگيم که بماند!

    2. مطمئنا پيشروي آلمان ها به پاي وحشي گري صهيونيست ها در اين زمان نمي رسد که صدتا هلوکاست راه انداخته اند و متفقيني هم نيست که جلويش را بگيرد و حالا شما نگاه کنيد کداميک از اعضاي حزب الله مي گويند چه فايده؟! اصلا چرا راه دور؟ همين جنگ خودمان. مگر تمام دنيا بر عليه ايران تازه انقلاب کرده وارد جنگ نشد؟ اگر جوان هاي ما هم مي خواستند بگويند چه فايده که ما الان اينجا ننشسته بوديم فيلم ببينيم پاستيل بخوريم و خدا را شکر کنيم! 3. چرا بايد نارحت مي شدم؟ باز هم نقد كنيد خوشحال مي شوم.

    + نكته سنج 

    سلام

    مجددا سراغ فيلم رفتم و آنرا كامل تماشا كردم و بايد بگويم همانطور كه دفعه اول لذت بردم اينبار نيز از تماشاي آن لذت بردم و اگر چند بار ديگر نيز آنرا نگاه كنم خسته نمي شوم.(از اين ژانر خوشم مياد)

    راستي من نقاد نيستم بلكه يكي از بهترين تفريحاتم تماشاي فيلم است.به هر حال از اينكه گفتيد نظر بدهم ممنونم.

    آيا همه مسلمانان به اينگونه كه شما گفتيد مي انديشند؟

    بگذاريد يك مثال تاريخي بزنم اگر چنين بود در جريان حمله مغول و بعدها تيموريان به ايران حتما بايد نسل ايراني ور مي افتاد! ما جز مقاومت هاي اندك و قيام سربداران ان هم بعد از مدتي و فقط در خراسان داستان افتخار آميزي نداريم.

    حالا برگرديم به حال و هواي سالهاي 1939 تا 1942 (منظورم پيشروي هاي خارق العاده و بسيار سريع ارتش مكانيزه آلمان كه در مدت كوتاهي تمام ارتش هاي كلاسيك مقابل را اوت كرد و سپاهيان مشترك اينگليسي و فرانسوي را در دانكرك به دريا ريخت است . در ان حال و هوا همه جهان شوكه شده بودند و هيچ آمادگي نداشتند) شما اگر جاي قهرمان پيانيست فيلم بودي در ان شرايط چيكار ميكردي؟يا اصلا جاي همان يهودي هاي گرفتار آمده در شهر ممنوعه؟؟(حتما جريقه انتحاري مي پوشيديد؟ بقول پيانيست: كه چي؟ آيا در نتيجه تفاوتي مي كرد؟(ميدانم؟خوب درست است در فرهنگ ما شهيد به بهشت ميرود و وظيفه ديني خود را انجام داده است و منظور شما هم همين است)

    مطمئنا بهتر از انها عمل نميكرديد (بصورت نسبي)

    همان بزدل ها هم در نهايت با بضاعت اندكشان در تهيه اسلحه دست به قيام زدند البته اين حركت جدا از قيام نهضت مقاومت لهستاني ها در استانه ورود ارتش سرخ به ورشو بود.قبل از قيام مسلحانه هم با چاپ نوعي روزنامه مشغول مبارزه بودند.

    فيلم نسبتا به تاريخ وفادار است و بسرعت با اشارهاي به نقاط عطف اتفاقات ورشو در ان سالها از موضوعات عبور مي كند.

    مطلب طولاني شد اما اينهم بگم كه روسها زماني كه نيروي مقاومت لهستان قيام كردند (1944) عمدا حمله به ورشو را به تاخير انداختند تا آلمانها آنها را تار و مار كنند تا در فرداي حضورشان در لهستان كسي در مقابلشان نباشد!!

    راستي ديواري كه دور محله يهوديان كشيده شد من را ياد ديوار حائل نوار غزه انداخت ؟! ( عجب شباهتي)

    از نكات مهم فيلم ان يهودياني بودند كه در كشتار همكيشان شان به نازي ها كمك مي كردند.بخوبي نشاندهنده نقش صهيونيزم در آن حوادث است(قبول نداريد؟)در اين باب نيز سخن زياد دارم.

    در باب اين مطلبتان قصد دارم مفصل در وبلاگ خودم بنويسم! آماده شد خبرتان مي كنم.

    فيلم (فهرست شيندلر) را هم اگر نديده ايد نگاه كنيد!!

    راستي خودم را معرفي نكردم؟؟به وبلگ قبليتون خيلي سر مي زدم و انتقاد ميكردم! اسمم را عوض كردم كه ناراحت نشويد(آرمان)

    کاش اين مرگ و ميرا زودتر تموم بشه

    بهانه ام تقريباً يافت شد :

    من و شما دقيقاً هم سن هستيم .

    پاسخ

    يني دقيقا؟

    خيلي وقت بود كه در سكوت مي خواندم اين صفحه را. امشب بي هيچ بهانه تصميم گرفتم زبان باز كنم...

    سلام.

    پاسخ

    واي چقدر شاعرانه! سلام
    + بين التعطيلين 
    اينا رو جدي فرموديد ؟
    سلام.
    فکر مي کنم بايد اين فيلم را ببينم!

    مضاعف باشيد...
    يا علي
    ايميل ياهوتو چك كن.
    + مائد ايماني 

    1- اين "جهودها" را با چه لحني بايد بخوانيم تا به منظور شما نزديک بشويم؟ اصلا چرا "جهود" و نه "يهودي"؟

    2- من به قدر کافي درباره تاريخ مقاومت لهستان و فرانسه مطالعه نکرده‌ام تا بتوانم بگويم نقاط افتخارآميز داشته يا نه و اين نقاط افتخارآميز چقدر بوده‌اند. اما به سينما (سينماي هيچ کشوري) هم اعتماد ندارم و اگر حرف تاريخي از زبان فيلم و فيلم‌ساز بشنوم، اصل را مي‌گذارم بر اينکه همه حقيقت نيست. مگر خلافش بهم ثابت بشود. يعني اينکه ديدن اين فيلم يا فيلم‌هاي ديگري شبيه اين، نه مرا متقاعد ميکند که اکثريت يهودي‌ها بزدل‌اند، نه به اين باور مي‌رساندم که اکثريت‌شان شجاع‌اند. فيلم کلا براي من ملاک نيست.

    3- گفته‌ايد در جواب يکي از خواننده‌هايتان (نقل به مضمون) که ترسو بودن‌شان، اگر به يهودي بودن‌شان مربوط نباشد به مسلمان نبودنشان مربوط است. اگر اين طور بود آن وقت هيچ غيرمسلمان شجاعي نبايد مي‌داشتيم توي دنيا. نداريم؟

    4- امام حسين مي‌گويند اگر دين نداريد دست کم آزاده باشيد. اين يعني آزادگي بدون دين‌داري هم ممکن است. من فکر مي‌کنم درباره بقيه فضايل اخلاقي هم بشود همين حرف را زد. در کل معتقدم اخلاق بدون دين‌داري ممکن است. حالا اينکه چقدر سخت‌تر است از اخلاق همراه با دين‌داري و ضمانت اجرايي ندارد بماند. اما به اتکاي همان حرفي که آن بالا زدم، فکر مي‌کنم شجاع بودن يا نبودن مردم، بيشتر از هرچيز به شخصيت و تربيت‌شان مربوط است. (البته دين بخشي از تربيت انسان است و اينجاست که تاثيرش را مي‌گذارد روي اخلاق آدم.) وقتي همچه چيزي را بپذيريم آن وقت ديگر نمي‌توانيم بپذيريم که طرفداران يک دين، محکومند به ترسو بودن. اين را البته قبول دارم که نوع تربيت بعضي از اديان، شانس شجاع بودن را براي طرفدارانشان زيادتر مي‌کند.

    5- اين که يهودي‌هاي ترسو (يا محتاط و محافظه‌کار) هستند، حرفي است که خيلي زده شده آن هم نه فقط از طرف مسلمان‌ها. مسيحي‌هاي اروپايي هم تا قبل از جنگ دوم و فضاحتي که سر يهودي ستيزي به بار آمد از اين حرفها مي‌زدند. کاش مي‌شد بررسي علمي کرد. کلا روان‌شناسي تحليلي اديان چيز جالبي است.

    پاسخ

    1. اعتراف مي کنم از جهودها بدم مي ايد. حالا لحن ش را خودتان حدس بزنيد. 2. فيلم براي من هم ملاک نيست. اين فيلم فقط روايتي ست تصويري از آنچه مي دانيم. و ما مي دانيم هيچ ديني بهتر از اسلام به خاطر حکم جهادش عزت آفرين نيست. و نيز به قول آقاي مرمي به نقل از قران جهودها دنيادوست ترين قوم اند. 3. شما درباره افراد حرف مي زنيد من درباره منظومه هاي فکري. بله مثلا چگوآرا هم شجاع و مبارز بود اما آئيني که شجاع پرورش مي دهد اسلام است و بس.4. خودتان هم گفته ايد که دين نقش تربيتي دارد. پس آنجا که داريم درباره پيروان يک دين حرف مي زنيم اخلاق آن قوم مي تواند با محتواي آن آئين همبستگي داشته باشد به لحاظ آماري.
    خيلي برام تحسين داشت...
    ما اينيم ديگه!

    سلام مجدد

    يك چيزي راجع به كامنت خانم (محدثه) عرض كنم:

    تو دنيا معروف و مشهوره كه جهود جماعت از خون مي ترسن. وقتي خون ديدن انقد به هم ميريزه شون خب خون دادنو كه به طريق اولي تاب نميارن.

    كسي كه قرآن مي گه هر كدومشون دوست دارن 1000 سال زندگي كنن چه جوري دل دارن تا پاي مرگ كه نه، با پاي مرگ براي چيزي مبارزه كنن؟

    توضيح لازم اينكه مبارزه با جنايت فرق مي كنه. جنايت يني غزه رو از زمين و زمان ببندي بعد شروع كني 22 روز به كشتار، و مبارزه يني اينكه جلوي حزب الله بتوني بايستي و بعد33 روز لا اقل شكست نخوري.

    من كه فيلماي آقاي ضرغامي رو هم وقت نمي كنم ببينم چه برسه به اين فيلمها. ولي احساس مي كنم منطق يهوديها اينو ميگفته: اگه حرف بزنم حتما كشته مي شم ولي اگه حرف نزنيم شايد شايد شايد زنده بمونم.

    ببخشيد بابت اطاله

    پاسخ

    سلام. دقيقا انگار فيلم تصوير همان آيه بود. چطور به ياد خودم نيفتاد!

    سلام

    فکرنکم خصوصياتي رو که براي افراد يهودي حاضر در فيلم ذكر كرديد،ربطي به يهودي بودنشون داشته باشه.

    قصدم دفاع از يهود نيست.

    ولي اينايي كه گفتيد خصوصيات آدماي ضعيف النفسه.

    كه توي هر قماشي پيدا ميشن.

    نمونش توي جنگ خودمون كم نبود!

    كسايي كه از ترس جونشون پشت پا به خيلي چيزا زدن.

    موفق باشي

    پاسخ

    سلام. شايد ربطي به يهودي بودنشون نداشته باشه اما قطعا ربط به مسلمون نبودنشون داره! بحث سر اين فرد و اون فرد هم نبود. بحث سر آئين بود كه من مي گفتم اسلام به خاطر جهادش و شهادتش باعث عزتمندي ميشه.
    ممنون.خوب بود
       1   2      >