سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

کم‌حرفم، بیشتر گوش می‌کنم و این عادت شخصیتی‌ام از وقتی برای ارشد، پژوهشگری علوم اجتماعی خواندم قوی‌تر هم شده. تکنیک‌ها و روش‌های مصاحبه و پرسشگری، اعم از بی‌طرف بودن، فیدبک ندادن، و برانگیزاننده بودن را درونی کرده‌ام. در یک کلام یاد گرفته‌ام چطور می‌شود از دیگران حرف کشید. همه اینها به علاوه تقویت روحیه پژوهشگری، اشتیاق برای فهم دنیای درونی دیگران، کشف الگوها و مدل‌های کنش متقابل انسان‌ها.

چند روز پیش با یک خانم اهل استانبول حرف می‌زدم، البته به فارسی، ترکی‌م آنقدر خوب نیست. پدر و مادرش ایرانی بودند. مهاجرت می‌کنند استانبول و این بدنیا می‌آید. تمام فامیلش هم ایران بوده‌اند و این هر سال ایران می‌آمده. بعد هم که با یک ایرانی ازدواج می‌کند و کلاً همگی می‌آیند ایران. بعداً که اینها را گفت دیدم اصلاً استانبولی به حساب نمی‌آید. ایرانی‌‌ای است که چند سالی به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و البته از اصل و ریشه‌اش ناخشنود است و سخت تلاش می‌کند برای خود هویت جدید قائل شود. باز رفتم در نقش پژوهشگر و  او هم کلی بار ایرانی‌، مرد ایرانی، زن ایرانی، خانواده ایرانی، زبان ترکی ایرانی و حتی عروس ایرانی کرد. در مقابل ترکی استانبولی، زن استبولی، مرد استانبولی، خانواده استانبولی و عروس استانبولی را برد به عرش. انقدر خودم را بی‌طرف و ریلکس نشان دادم و به هر چی می‌گفت فیدبک منفی ندادم که رسماً جاهایی توهین می‌کرد.

خب کلی داده احتمالاً سوگیرانه بدست آوردم اما بعداٌ دیدم کمی بهم برخورده و کاش جوابش را می‌دادم. برای همسرم که تعریف کردم کلی از راه دور مورد عنایت قرارش داد که ترکیه یک کشور بدبخت و جیره‌خوار آمریکا بیشتر نیست. باید بروند از همان داعش حمایت کنند، این ما هستیم که قدرت منطقه‌ایم.

 

پ.ن: اگر می‌خواهید تفریحی و خزنده عربی یاد بگیرید سری به بخش تعلم‌العربیه سایت الجزیره بزنید. یک متن می‌دهد و چند سری سوال. کنارش هم معنی کلمات را گذاشته و حتی دیکشنری آنلاین دارد. درجه سختی (صعوبة) هم دارد و می توانید از یک شروع کنید. حل هر بخش نهایتش یک ربع وقت می‌گیرد.  

برنامه «صباح جدید» هم صبح‌ها حدود ساعت 9و 10 از العالم پخش می‌شود و برای استماع و فهم خوب است.

 


نوشته شده در  سه شنبه 93/10/9ساعت  10:31 صبح  توسط زهرا قدیانی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
بیرون از نقش
دیدار یار آشنا
به
پراکنده نویسی، یعنی من هستم.
دلار
ساده
کمتر بهتر است
ندارد
درد دلپذیر
طرز تهیه غذای من
بازم آدم های خوب شهر
[عناوین آرشیوشده]